Sinds 1 januari heeft China een importverbod ingesteld op verschillende soorten afval, waaronder plastic. En daardoor dreigen problemen hier in Europa. Want een groot deel van het Europese plastic afval werd altijd door China verwerkt.
Als je kijkt hoeveel afval wij produceren, vraag je je af. Of dit wel nodig is allemaal. Zoveel plastic verpakkingen overal op. Het is niet normaal en dan te bedenken dat ze dat in China verwerken.
Waarom China onze troep niet meer wil…
Nu China ons plastic afval niet meer wil hebben, verdwijnt er veel meer afval in de verbrandingsoven. In Europa is te weinig capaciteit om al dit plastic opeens te gaan recyclen.
Het gaat in Nederland vooral om plastic bedrijfsafval. Plastic afval van consumenten moet namelijk verplicht binnen Europa verwerkt worden. Geschat wordt dat ongeveer een derde van het afval dat voorheen naar China ging, nu naar andere Aziatische landen gaat. De rest moet dus hier in Europa worden verwerkt of verbrand.
‘Recycle-doelstelling gaan we niet halen’
Hierdoor gaat Nederland waarschijnlijk de doelstelling voor het recyclen van kunststof verpakkingen niet halen. Het plan was om dit jaar 54 procent van de consumenten- en bedrijfsverpakkingen te recyclen. Maar als we meer afval gaan verbranden, wordt dat moeilijk haalbaar.
“De doelstellingen zullen niet gehaald worden”, zegt Ben Kras van afvalsorteerder Kras Recycling. “Er wordt meer verbrand en minder gerecycled. In Europa kunnen we alleen afval verwerken als het hartstikke goed gesorteerd is, anders kunnen en willen bedrijven het niet hebben. Ik heb nu veel meer voorraad staan dan normaal. Normaal verzond ik containers vol naar China, maar mijn laatste containers gingen in september die kant op.” Dus sorteren is noodzakelijk voor ons allemaal. plastic bij plastic..en papier bij papier. Wat heeft dit met mode te maken? Nou heel veel. Ook met het produceren van met name katoen, wat heel mileu onvriendelijk is, komt er plastic in het water. En het kost ontzettend veel energie..op naar betere stoffen dus zoals bijvoorbeeld hennep.
“We wilden de focus leggen op het concept van een circulaire economie tijdens deze editie van Amsterdam Fashion Week,” vertelt Iris Ruisch, creatief directeur van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. “Ik kan met trots zeggen dat minstens 80 procent van alle ontwerpen die getoond worden, duurzaam zijn.” Alhoewel de interpretatie van duurzaam verschilt per ontwerper, verkent de 27e editie van de Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam wat het betekent om duurzaam te zijn in een van de meest vervuilende industrieën ter wereld.